Friday 26 October 2018

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 7)

KELAS MINGGU 7  - 23.10.2018 (Selasa)


PERBEZAAN PENGGUNAAN ANTARA MICROSOFT POWERPOINT DENGAN PREZI
POWERPOINT


prezi vs. powerpoint

POWERPOINT

Aplikasi powerpoint memang sudah tidak asing lagi di telinga kita. Biasanya aplikasi powerpoint ini digunakan untuk menawarkan suatu  produk,persembahan maklumat dan juga sebagai media pembelajaran. Microsoft PowerPoint atau Microsoft Office PowerPoint atau PowerPoint adalah sebuah program komputer untuk presentasi yang dikembangkan oleh Microsoft.

PowerPoint berfungsi untuk :
1. Memudahkan pengguna mengatur bahan yang hendak disampaikan.
2. Membuat audience lebih mudah untuk memahami maklumat persembahan kerana didalam Powerpoint hanya menampilkan point-point utama yang digabungkan dalam bentuk slide.
3. Membuat persembahan maklumat dengan lebih berkesan, apalagi jika pengguna menambahkan animasi-animasi di dalamnya.

PREZI

Prezi adalah sebuah sofware masa kini yang fungsi utamanya hampir sama dengan Power Point, iaitu  untuk presentasi berbasis internet. Selain untuk presentasi, Prezi juga dapat digunakan sebagai alat untuk mengeksplorasi dan berbagi ide di atas kanvas virtual. Prezi menggunakan  Zooming User Interface (ZUI),  yang mempunyai ciri khas tersendiri lebih menarik dalam presentasi maklumat


POWERPOINT VS PREZI

Secara umumnya, Microsoft Powerpoint dan Prezi merupakan aplikasi yang digunakan untuk membuat presentasi secara digital. Walaupun begitu, sebagai pengguna bagi kedua-dua aplikasi tersebut terdapat perbezaan dalam menggunakan kedua dua software ini.

Microsoft PowerPoint merupakan satu software membuat presentasi tanpa menggunakan jaringan internet. Powerpoint hanya dapat diakses didalam Windows. Hal ini dapat memudahkan seseorang yang aktif dalam  membuat persembahan maklumat  di depan umum, terutama dengan memakai alat bantu seperti LCD. Dengan Microsoft Powerpoint, kita  dapat menyiapkan slide persembahan yang berkualiti dalam masa yang pantas kerana tidak perlu menggunakan jaringan internet. Manakala Prezi pula merupakan software presentasi digital yang menggunakan jaringan internet.Selain itu, pengunaan prezi memerlukan kita untuk mendaftar akaun untuk mengaksesnya. Prezi juga hanya diberikantempoh percubaan selama 30 hari sahaja dan mempunyai limitasi dalam menggunakan ketetapan lain seperti muat turun hasil kerja dan menggunakan templates

Selain itu, dalam aplikasi PowerPoint terdapat berbagai tools, seperti text art, image import, animation import, video import dan lain-lain yang akan membuat slide dilihat menarik.  Animasi pergerakan slide dalam Powerpoint juga dapat menarik minat audiens untuk melihat persembahan slide. Manakala, Prezi menggunakan  Zooming User Interface (ZUI), yang menjadikan software ini mempunyai ciri khas dan keunggulan tersendiri, yang memungkinkan pengguna Prezi untuk zoom memperbesar dan memperkecil tampilan media presentasi mereka. Prezi digunakan sebagai alat untuk membuat presentasi dalam bentuk linear maupun non-linear. Presentasi linear adalah presentasi terstruktur iaitu saling berurutan, sedangkan presentasi non linear adalah presentasi yang berbentuk peta-pikiran (mind-map). Dalam software ini teks, gambar, video, dan media presentasi lainnya ditempatkan di atas kanvas presentasi, dan dapat dikelompokkan dalam bingkai-bingkai yang telah disediakan. Pengguna dapat menentukan ukuran relatif dan posisi antara semua objek presentasi sesuai keinginan.

Kesimpulannya, kedua-kedua sofware digital ini mempunyai tujuan yang sama iaitu mempersembahkan maklumat. Pada pendapat saya, saya lebih sukakan penggunaan software 'powerpoint' kerana ia memudahkan saya untuk mengatur bahan bahan maklumat  yang hendak disampaikan di dalam satu presentasi.

No comments:

Post a Comment

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 14)

KELAS MINGGU 14 - 18.12.2018 (Selasa) PRESENTATION QR BARCODE Refleksi pembelajaran: Hari ini merupakan kelas terakhir kami dalam s...