Tuesday 16 October 2018

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 2)

KELAS MINGGU 2  - 18.9.2018 (Selasa)

PENGENALAN SENI DAN TEKNOLOGI


Dalam sesi pengenalan untuk kelas pada minggu ke 2, saya didedahkan dengan kuliah pembelajaran  berkaitan subjek "MSP3062-Pendidikan Seni & Teknologi". Dalam sesi pengenalan untuk kelas ‘ pada hari ini, Dr. Syazwani memberi kami inspirasi untuk memperkasa diri dengan kemahiran yang diperlukan sebagai seorang pendidik abad ke-21.Setiap alat teknologi yang digunakan dalam pembelajaran perlu diiring dengan strategi yang betul untuk mencapai sesuatu objektif.
Salah satu contoh yang diberi adalah aplikasi Mentimeter dalam pembelajaran. 

Image result for mentimeter


Saya telah diperkenalkan dengan aplikasi 'mentimeter' untuk menjawab persoalan mengenai seni dan teknologi ini. 
  1. Apakah yang dikatakan Seni dan Teknologi? 
  2. Perkaitan kepentingan teknologi dalam Pendidikan Seni?
  3. Kepentingan teknologi dalam Matapelajaran Seni pada pak21(Pembelajaran abad 21)
Image result for mentimeter

REFLEKSI PEMBELAJARAN: 

Mentimeter merupakan satu aplikasi berasaskan web yang boleh digunakan untuk melakukan ‘survey’ atau ‘poll’ secara pantas dalam sesuatu pengajaran. Kelebihan Mentimeter ianya amat mudah digunakan. Proses anda membina soalan tinjauan juga amat mudah. Mentimeter boleh digunakan sebagai set induksi ketika pengajaran di sekolah. Dalam set induksi, pengunaan Mentimeter dapat merangsang dan menarik perhatian pelajar dengan sesuatu tajuk yang ingin diajar. Ianya boleh digunakan secara kreatif untuk menjadikan set pengenalan anda sesuatu yang interaktif dan bermakna.Ketika pengajaran di sekolah aplikasi ini boleh digunakan guru untuk mengumpul data daripada pelajar secara pantas. Mungkin guru boleh mendapatkan maklumat mengenai pengetahuan sedia ada pelajar serta boleh mengukur tahap penilaian kendiri pelajar terhadap sesuatu kemahiran. Maklumat akan terus didapati untuk dianalisis.Di sekolah, guru juga boleh menggunakan Mentimeter untuk mendapatkan data yang sah untuk menghasilkan sesuatu set pembelajaran atau rancangan pengajaran. Contohnya, untuk kelas esok, guru boleh melakukan tinjauan ringkas dengan meminta pelajar memberikan beberapa maklumbalas serta maklumat yang diperlukan.Pelajar boleh menggunakan Mentimeter sebagai alat untuk mengumpul data secara terus. Jika pelajar mempunyai peranti sendiri, mereka boleh menjalankan aktiviti luar seperti kaji selidik guru dan pelajar di sekitar sekolah. 



No comments:

Post a Comment

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 14)

KELAS MINGGU 14 - 18.12.2018 (Selasa) PRESENTATION QR BARCODE Refleksi pembelajaran: Hari ini merupakan kelas terakhir kami dalam s...