Friday 26 October 2018

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 3)

KELAS MINGGU 3  - 25.09.2018  (Selasa) 

Integrating Technology In Art Class - Activity menghasilkan Powtoon


ASSIGNMENT 1 (POWTOON) INTRODUCING MYSELF 



REFLEKSI PEMBELAJARAN: 

Di akhir pembelajaran, saya dapat menghasilkan video mengenai biodata saya dengan menggunakan aplikasi laman web Powtoon. Penghasilan video menggunakan Powtoon ini dapat meningkatkan  kemahiran saya dalam menyusun isi kandungan, penyuntingan video dan menyampaikan hasil terakhir video untuk persembahan. Saya dapat membuat persembahan video gambar kegemaran, klip video dan dapat menggunakan beberapa kesan peralihan yang baik serta dilakukan dengan sangat mudahPowtoon juga satu aplikasi penghasilan video berbentuk simulasi adalah perisian yang memberi gambaran situasi sesuatu keadaan.Oleh itu, saya dapat menceritakan video mengenai biodata saya akan seolah-olah berada di tempat kejadian. Secara keseluruhannya, saya dapat mempelajari satu pengalaman yang baharu dalam penghasilan video.



ASSIGNMENT 2 - UNSUR SENI RUPA (POWTOON)




REFLEKSI PEMBELAJARAN: 

Di akhir pembelajaran, saya dapat menghasilkan satu video mengenai salah satu topik pengajaran dalam Pendidikan Seni Visual mengenai Unsur Seni iaitu Rupa. Saya telah menghasilkan video ini menggunakan aplikasi web Powtoon. Video ini boleh digunakan  dalam kelas semasa  pembelajaran mengenai tajuk Unsur Seni Rupa.  Seiring dengan perkembangan multimedia dalam pendidikan,video telah menjadi salah satu media yang popular dikalangan pendidik.Gabungan elemen mutimedia di dalam Powtoon seperti teks, grafik, dan audio terbukti pasti dapat menarik minat dan perhatian pelajar. Antara isu yang berkaitan dengan aplikasi video dalam pendidikan ialah penggunaan video dalam pengajaran dan pembelajaran,  dapat merangsang deria penglihatan dan pendengaran. 

Selain daripada itu, pengukuhan pembelajaran dapat dilakukan melaui ’gerak perlahan’ dan pegun. Melalui penghasilan Powtoon ini, saya juga dapat meningkatkan latihan kemahiran dalam perisian penyuntingan dan menambahkan kecekapan serta  boleh menjadi bahan pilihan lain untuk membantu para pelajar bagi memahami sesuatu pembelajaran dengan lebih jelas dan nyata. Secara keseluruhannya, ianya memberi pengalaman baru kepada saya yang ingin mempelajari  perisian penyuntingan video.



No comments:

Post a Comment

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 14)

KELAS MINGGU 14 - 18.12.2018 (Selasa) PRESENTATION QR BARCODE Refleksi pembelajaran: Hari ini merupakan kelas terakhir kami dalam s...