Friday 26 October 2018

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 5 DAN 6)

KELAS MINGGU 5 & 6  - 09.10.2018 & 16.10.2018(Selasa)

Learning Scratch 


Apa itu Scrach?

Scratch merupakan salah satu bahasa pemrograman yang didesain untuk memperkenalkan bahasa program yang sederhana dan mudah untuk difahami oleh semua orang. Scratch ini sering digunakan oleh orang-orang yang baru mengenal bahasa program. Salah satu guna scratch ini adalah untuk membuat game. Konsep pemprograman yang digunakan dalam scratch ini seperti menyusun puzzle-puzzle. Arahan yang dibuat dalam bentuk blok-blok yang nantinya akan disusun sesuai dengan keinginan dan logik pengguna.

Komponen-komponen Pada Scratch


1)      Motion
Digunakan untuk menggerakkan  sprite sesuai keinginan.


2)     Looks
    Digunakan untuk melakukan pengaturan tentang tampilan sprite.



3)      Sounds- Digunakan untuk melakukan pengaturan tentang suara yang akan digunakan dalam games.


4)     Pen
      Digunakan untuk membuat gambaran bayangan pada sprite.


5)     Data
      Berisi perintah-perintah yang digunakan untuk  membuat variablesesuai yang kita butuhkan untuk melakukan perintah dari operator.

6)     Events
    Arahan awal supaya sprite dapat bergerak.

7)      Control
     Arahan untuk mengawal  sprite supaya sesuai dengan arahan yang kita inginkan seperti mengawal masa dan perulangan. 

8)      Sensing
      Untuk mengatur  sprite supaya menyentuh sesuatu sesuai dengan arahan. contohnya, sensor digunakan untuk memberi arahan apa yang perlu dilakukan objek ketika objek lain disentuh semasa mouse ditekan.

9)      Operator
      Operator digunakan untuk memberi atahan menjalankan operasi matematik seperti penjumlahan, pengurangan, atau juga untuk membuat hubungan antar objek contohnya dengan memilih operator “dan” atau “atau”.

10)  More Blocks
     Mempunyai arahan untuk membuat blocks baru jika diperlukan  

Blocks Palette Costumes


       Costumes merupakan bahagian untuk menukar watak yang akan dibuat di dalam games.

  Stage adalah Tempat untuk melihat cerita, animasi, atau game yang telah dibuat. Stage terdiri dari dari beberapa komponen berikut :
1)   Sprite, di bagian kanan bawah itu ada sprite 1. Sprite bisa diperbanyak lagi dan di edit sesuai kebutuhan.
2)   Stage Backdrop atau Background, merupakan latar belakang agar games ataupun film animasi yang kita buat bisa lebih menarik.
3)      Green Flag, Untuk Menjalankan script dari cerita yang telah dibuat
4)      Stop Sign, Untuk menghentikan semua script dari sebuah cerita
5)      View Mode, Untuk mengubah stage menjadi besar atau kecil
6)      New  Sprite Button, Membuat sebuah karakter baru atau objek untuk project kita.





Aktiviti 1 - Menghasilkan animasi Kucing.



Aktiviti 2 - Menghasilkan Game Baby Shark






<iframe allowtransparency="true" width="485" height="402" src="//scratch.mit.edu/projects/embed/252859611/?autostart=false" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Aktiviti 3- Pergerakan Objek mengikut Cursor
Crab

REFLEKSI PEMBELAJARAN:


Pada minggu ke 5 , saya telah menghasilkan animasi seekor kucing menggunakan scratch. Apa yang saya dapat ialah saya belajar untuk menggunakan aplikasi scratch dengan mengawal ke semua komponen-komponen scratch dan dapat menghasilkan animasi kucing bergerak. Pada pendapat saya, scratch merupakan satu aplikasi yang animasinya dapat dibentuk dan senang di kawal. Penggunaan scratch juga boleh dilayari secara Offline dan tidak memerlukan penggunaan internet dan perlu di download sahaja software offline tersebut. Selain itu, Scratch dapat dioperasikan pada sistem operasi Windows, Linux ataupun Macintosh. Dalam menghasikan animasi kucing bergerak, saya juga dapat memasukkan dialog dan bunyi baharu pada watak kucing itu. Penggunaan scratch sangat menarik bagi saya  kerana ia sangat mudah dan ringkas tetapi hasilnya sangat memuaskan.

Pada minggu ke 6, saya telah mempelajari satu pengetahuan menghasilan games menggunakan scratch iaitu 'baby shark'. Penghasilan games tersebut sangat menarik kerana mempunyai animasi dan watak shark yang digunakan.  Melalui aplikasi Scratch ini saya dapat hasilkan permainan video dengan mudah. Terdapat pelbagai animasi di dalam permainan video itu yang boleh saya pilih dan dapat digerak-gerakkan mengikut arahan yang dipaparkan di dalam komponen scratch. Saya boleh mengawal pergerakan animasi tersebut dengan menghasilkan sebuah jalan cerita games dengan memilih ikon-ikon yang terdapat di ruangan 'edit'. Aplikasi ini juga sangat sederhana dan mudah digunakan oleh kanak-kanak. Ia juga memudahkan kanak-kanak untuk belajar kod pemprograman dalam penghasilan games. 

Namun, terdapat kelemahan pada scratch ini iaitu hasil kerja dari scratch tidak boleh dieksport ke format lain.  Ianya juga mudah diserang virus dan tersedia hanya untuk Mac dan Windows sahaja.

No comments:

Post a Comment

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 14)

KELAS MINGGU 14 - 18.12.2018 (Selasa) PRESENTATION QR BARCODE Refleksi pembelajaran: Hari ini merupakan kelas terakhir kami dalam s...