KELAS MINGGU 11 - 27.11.2018 (Selasa)
QR BARCODE
Refleksi pembelajaran:
Pembelajaran hari ini adalah kami telah diajar oleh pensyarah bagaimana menghasilkan sesuatu Qr Code bagi barcode sesuatu projek atau apa sahaja yang hendak kita qr code kan sesuatu itu. Pensyarah telah menerangkan apa itu Qr Code kepada kami supaya lebih faham dengan mendalam. Tujuan mempelajari QR Code ini adalah untuk keperluan projek final Seni dan Teknologi ini.
Saya telah mempelajari cara menghasilkan satu QR Code yang simple dan mudah menggunakan aplikasi https://www.qr-code-generator.com/ dan https://www.qrcode-monkey.com/ . Kedua-dua aplikasi pembelajaran yang kami guna hari ini adalah sangat mudah dan boleh diaksess secara percuma. Saya telah menghasilkan QR Code sendiri berasakan satu video di . Setelah itu saya memasukkan url link youtube ke dalam aplikasi qr code generator tersebut dan scan untuk laman youtube tersebut. Dalam aplikasi mereka QR code tersebut, QR Code boleh digunakan untuk berkongsi 4 jenis maklumat dengan efisien iaitu alamat laman web / URL, Kandungan Teks (250 aksara), nombor telefon yang boleh terus menelefon. dan Kod SMS yang boleh diletakkan maklumat berkaitan penerima dan mesej sebanyak 150 aksara.
Info sejarah mengenai QR Code ini adalah penggunaan QR Code telah lama diamalkan di negara-negara lain khususnya Jepun. Rakyat
United Kingdom pula merupakan pengguna kod QR yang ketujuh didunia. Pada tahun 1994, syarikat Denso Wave menggunakan QR Code untuk
mengesan dan menjejak komponen yang digunakan dalam pengilangan kenderaan
(sumber). Malah, di Jepun, QR Code digunakan untuk mengesan pinggan sushi di
kaiten belt (kabel yang membawa pinggan sushi) sama ada sushi tersebut sudah
tidak sesuai untuk dimakan. Pinggan yang melalui terminal pengimbas akan
diasingkan dari kaiten belt dan memastikan hanya sushi segar yang dihidang.Secara umumnya, ramai yang
telah mengetahui tentang fungsi kod bar, dimana ianya digunakan untuk
menyimpan informasi tentang sesuatu produk atau maklumat pengenalan individu.
Garisan selari berwarna hitam dan putih padanya yang mempunyai ruang serta
lebar berbeza akan mewakili bacaan digit 0 dan 1.
Pada pendapat saya, penggunaan QR Code sangat berguna dalam dunia pendidikan. QR
Code ini dapat digunakan oleh guru untuk nota pada setiap mata pelajaran. QR
Code ini juga dapat memuat gambar atau sebuah proses, dan lain – lain dalam
pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pemebelajaran akan lebih mudah sekiranya
gurunya sudah memiliki blog atau website
sendiri sebagai sumber bahan pengajaran. Oleh itu, QR Code yang dibuat dapat dilinkkan ke Blog
atau Website tersebut. Penggunaan QR Code dalam buku teks di sekolah juga mampu
menambahkan lagi pengetahuan para pelajar. Aktiviti pembelajaran ini sangat
menarik minat para pelajar dan sudah pasti pelajar akan tidak bosan dengan
pengajaran dan pembelajaran pada Abad ke 21 ini.
Qr Code yang saya hasilkan
Teknik titik-titik
Teknik parquet
Teknik Burnishing
Teknik Cross Hatching
Teknik Serabut
Teknik Gosokan
Teknik Layer Hatching
Teknik Normal Hatching
No comments:
Post a Comment