Monday 24 December 2018

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 11)

KELAS MINGGU 11 - 27.11.2018 (Selasa)

QR BARCODE




Image result for qr code

Refleksi pembelajaran:
Pembelajaran hari ini adalah kami telah diajar oleh pensyarah bagaimana menghasilkan sesuatu Qr Code bagi barcode sesuatu projek atau apa sahaja yang hendak kita qr code kan sesuatu itu. Pensyarah telah menerangkan apa itu Qr Code kepada kami supaya lebih faham dengan mendalam. Tujuan mempelajari QR Code ini adalah untuk keperluan projek final Seni dan Teknologi ini. 

Saya telah mempelajari cara menghasilkan satu QR Code yang simple dan mudah  menggunakan aplikasi https://www.qr-code-generator.com/ dan https://www.qrcode-monkey.com/ . Kedua-dua aplikasi pembelajaran yang kami guna hari ini adalah sangat mudah dan boleh diaksess secara percuma. Saya telah menghasilkan QR Code sendiri berasakan  satu video di . Setelah itu saya memasukkan  url link youtube ke dalam aplikasi qr code generator tersebut dan scan untuk laman youtube tersebut.  Dalam aplikasi mereka QR code tersebut, QR Code boleh digunakan untuk berkongsi 4 jenis maklumat dengan efisien iaitu alamat laman web / URL, Kandungan Teks (250 aksara), nombor telefon yang boleh terus menelefon. dan Kod SMS yang boleh diletakkan maklumat berkaitan penerima dan mesej sebanyak 150 aksara.

Info sejarah mengenai QR Code ini adalah penggunaan QR Code telah lama diamalkan di negara-negara lain khususnya Jepun. Rakyat United Kingdom pula merupakan pengguna kod QR yang ketujuh didunia. Pada tahun 1994, syarikat Denso Wave menggunakan QR Code untuk mengesan dan menjejak komponen yang digunakan dalam pengilangan kenderaan (sumber). Malah, di Jepun, QR Code digunakan untuk mengesan pinggan sushi di kaiten belt (kabel yang membawa pinggan sushi) sama ada sushi tersebut sudah tidak sesuai untuk dimakan. Pinggan yang melalui terminal pengimbas akan diasingkan dari kaiten belt dan memastikan hanya sushi segar yang dihidang.Secara umumnya, ramai yang telah  mengetahui tentang fungsi kod bar, dimana ianya digunakan untuk menyimpan informasi tentang sesuatu produk atau maklumat pengenalan individu. Garisan selari berwarna hitam dan putih padanya yang mempunyai ruang serta lebar berbeza akan mewakili bacaan digit 0 dan 1.

Pada pendapat saya, penggunaan QR Code sangat berguna dalam dunia pendidikan. QR Code ini dapat digunakan oleh guru untuk nota pada setiap mata pelajaran. QR Code ini juga dapat memuat gambar atau sebuah proses, dan lain – lain dalam pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pemebelajaran akan lebih mudah sekiranya  gurunya sudah memiliki blog atau website sendiri sebagai sumber bahan pengajaran. Oleh itu,  QR Code yang dibuat dapat dilinkkan ke Blog atau Website tersebut. Penggunaan QR Code dalam buku teks di sekolah juga mampu menambahkan lagi pengetahuan para pelajar. Aktiviti pembelajaran ini sangat menarik minat para pelajar dan sudah pasti pelajar akan tidak bosan dengan pengajaran dan pembelajaran pada Abad ke 21 ini.


Qr Code yang saya hasilkan 


Teknik titik-titik

Teknik parquet 

Teknik Burnishing

Teknik Cross Hatching

Teknik Serabut

Teknik Gosokan

Teknik Layer Hatching

Teknik Normal Hatching





No comments:

Post a Comment

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 14)

KELAS MINGGU 14 - 18.12.2018 (Selasa) PRESENTATION QR BARCODE Refleksi pembelajaran: Hari ini merupakan kelas terakhir kami dalam s...