Monday 24 December 2018

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 9)

KELAS MINGGU 9 - 13.11.2018 (Selasa)



WORDPRESS



Image result for apa itu wordpress


Refleksi pembelajaran :

Pada minggu ini, saya telah mempelajari untuk menghasilkan wordpress. Seperti yang kita telah sedia maklum, sistem WordPress merupakan antara sistem blog yang popular dan semakin mendapat tempat dalam kalangan pemilik blog hari ini.Antara sebab utama kenapa mereka memilih sistem WordPress adalah kerana ianya mudah dipasang, mempunyai ratusan dan ribuan plugins & themes yang menarik, sokongan komuniti yang luas dan tutorial yang semakin mudah didapati bagi membantu mereka memahaminya dengan lebih mudah. 
 
Pada hari tersebut, pensyarah mengarahkan kami untuk membuat akaun untuk wordpress. Kami diberi tugasan oleh pensyarah untuk memilih satu tema yang terdapat dalam wordpress kemudian mengarahkan kami untuk meletakkan beberapa item dalam wordpress dengan bimbingan daripada pensyarah tersebut. Saya telah mempelajari bagaimana untuk mengedit latarbelakang wordpress dan tema menggunakan laman  web https://syidahnor.wordpress.com/wp-admin/.



Semasa menghasilkan Wordpress, saya mendapati wordpress mempunyai banyak kelebihan yang tersendiri. WordPress mempunyai banyak kelebihan yang membantu kita untuk menambah pengetahuan atau nota yang belum kita tahu. Melalui wordpress kita boleh menerokai pelbagai artikel tentang pengetahuan, teknologi, atau dalam bidang yang lain.
Kini, banyak sekolah yang menggunakan wordpress sebagai salah satu media untuk mengumumkan pelbagai maklumat tentang sekolah itu sendiri. Hal ini adalah untuk berkongsi mengenai aktiviti sekolah kepada pihak umum. WordPress adalah satu bentuk majunya teknologi, yang memberi impak positif dan tentunya juga ada impak negatifnya. Namun hal ini boleh dibendung jika ada bimbingan dari guru atau senior dalam bidang ini.





No comments:

Post a Comment

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 14)

KELAS MINGGU 14 - 18.12.2018 (Selasa) PRESENTATION QR BARCODE Refleksi pembelajaran: Hari ini merupakan kelas terakhir kami dalam s...