Monday 24 December 2018

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 8)

KELAS MINGGU 8 - 30.10.2018 (Selasa)

MENGHASILKAN PADLET



Refleksi Pembelajaran :

Pada pembelajaran hari ini, kami telah didedahkan dengan penggunaan 'Padlet' dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pensyarah telah memberi tugasan untuk menghasilkan nota pendidikan seni menggunakan Padlet. Kami telah di beri tugasan untuk menghasilkan nota seni berkaitan bidang reka bentuk dengan menggunakan padlet. Saya telah memilih tajuk 'reka bentuk hiasan dalaman' sebagai nota dalam Padlet. Saya memilih tajuk ini adalah untuk berkongsi ilmu mengenai bidang ini sertai memanfaatkan untuk pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Setelah Padlet saya siap, kami diarah untuk berkongsi link untuk berbincang mengenai tajuk reka bentuk yang dihasilkan masing-masing. 

Pada pembelajaran hari ini, saya mendapati bahawa Padlet merupakan satu aplikasi yang menarik yang dapat menarik minat para pelajar ketika waktu pengajaran di sekolah. Seperti yang diterangkan oleh pensyarah kami, padlet merupakan satu aplikasi internet yang membolehkan pelajar menyiarkan pendapat mereka dengan nota lekat eletronik pada dinding digital yang dikongsi bersama-sama. Semasa menggunakan Padlet ini, kita boleh menaip huruf bagi setiap nota lekat eletronik yang boleh menggabungkan imej, audio atau video menggunakan pautan alamat web yang sesuai. Selain itu, padlet juga boleh digunakan untuk mencatat nota peribadi, senarai perkara yang perlu dilakukan dan sebagainya. Dengan penggunaan aplikasi ini, ia membolehkan para pelajar lebih aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran seiring dengan dunia teknlogi maklumat yang ingin diterapkan dalam diri pelajar agar pelajar lebih maju dan tidak hanya bergantung kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang tradisional.








Contoh padlet. Ianya sangat mudah dan ringkas. Gambaran padlet seperti sebuah dinding yang kosong untuk membolehkan pengguna mengisi atau menulis pelbagai perkara yang dikehendaki seperti mengemukan pendapat berdasarkan soalan yang diberikan oleh pensyarah.

Kelemahan Padlet bagi saya pula ialah, ia hanya memberikan nota-nota ringkas dan pelajar akan mengalami masalah untuk menghuraikan sesuatu sekiranya nota tersebut sangat ringkas.

No comments:

Post a Comment

SENI DAN TEKNOLOGI (WEEK 14)

KELAS MINGGU 14 - 18.12.2018 (Selasa) PRESENTATION QR BARCODE Refleksi pembelajaran: Hari ini merupakan kelas terakhir kami dalam s...